Skip to main content

Harley Davidson Sportster / Ο Απόλυτος Οδηγός

Η Harley Davidson Sportster δεν είναι απλώς μια μοτοσυκλέτα.
Είναι ένα από τα πιο διαχρονικά και αγαπημένα μοντέλα της αμερικανικής εταιρείας, με ιστορία που ξεκινά από το 1957 και φτάνει μέχρι σήμερα.

Από τα πρώτα Ironhead μέχρι τα αερόψυκτα Evolution και από τα κλασικά 883/1200 μέχρι τη νέα Sportster S με τον Revolution Max κινητήρα, η Sportster έχει καταφέρει να μείνει στην κορυφή για περισσότερες από έξι δεκαετίες.

Αντιπροσωπεύει την είσοδο στον κόσμο της Harley για πολλούς αναβάτες, αφού συνδυάζει προσιτή τιμή, δυνατότητες customizing και το αυθεντικό Harley DNA σε μια πιο «συμπαγή» μορφή. Δεν είναι τυχαίο ότι χιλιάδες Sportster έχουν μετατραπεί σε bobbers, choppers, café racers ή ακόμα και touring μηχανές, δείχνοντας πόσο ευέλικτη είναι ως πλατφόρμα.

Σε αυτόν τον οδηγό θα δούμε την ιστορία, τις εκδόσεις, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα, τι να προσέξεις σε μια μεταχειρισμένη και ποιες βελτιώσεις αξίζει να κάνεις.

Είτε είσαι παλιός αναβάτης που αγαπά τον ήχο του Evo είτε νέος που σκέφτεσαι την Sportster S, αυτός ο οδηγός θα σε βάλει βαθιά στον κόσμο της πιο (ίσως) θρυλικής Harley-Davidson.

Harley Davidson Sportster 1957

1957 Harley-Davidson XL Sportster by Gary Phelps

Harley Davidson Sportster – Ιστορία

Η Sportster εμφανίστηκε αρχικά σαν XL (1957) και, παρά τις διάφορες παραλλαγές, αποτέλεσε τη «μικρή», αλλά τεχνολογικά και εμπορικά σημαντική, σειρά της Harley που προσέφερε sport/cruiser χαρακτήρα με μικρότερο βάρος και διαφορετική γεωμετρία από τα Big-Twin μοντέλα.

H «μικρή» Harley προερχόταν από τη σειρά μοντέλων K, KK, KH και KHK της περιόδου 1952/1956, ενώ τα μεταγενέστερα μοντέλα XL Sportster χρησιμοποίησαν πιο σύγχρονο κινητήρα.
Ήταν αερόψυκτή, τετράχρονη, δικύλινδρη με κινητήρα V 45 μοιρών και είχε χαρακτηριστική εμφάνιση και στυλ.

Η πρώτη Sportster του 1957 διατηρούσε πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τη σειρά KH, συμπεριλαμβανομένου του πλαισίου, των φτερών, του μεγάλου ρεζερβουάρ και της εμπρός ανάρτησης.

Η αλλαγή από Ironhead (όπως ονομαζόταν η πρώτη σειρά κινητήρων) σε Evolution έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Το 1985 ήταν η τελευταία χρονιά για τον “Ironhead” κινητήρα. Το 1986 παρουσιάστηκε η νέα γενιά κινητήρων “Evolution” με κυβισμούς στα  883cc και 1100cc. Το 1988 οι 1100cc απέκτησαν 100cc ακόμα και έφτασαν τα (γνωστά σε όλους μας) 1200cc.

Η εισαγωγή του Evolution το 1986 είχε καλύτερη αξιοπιστία, θερμική συμπεριφορά και αντοχή.

Το 2007 το παραδοσιακό καρμπυρατέρ αποχαιρέτησε τους κινητήρες των Sportster και στη θέση του τοποθετήθηκε σύστημα ψεκασμού (injection).

Μέχρι το 2014, η Harley Davidson Sportster, δεχόταν συνεχείς βελτιώσεις και είχε φτάσει να διαθέτει ABS, σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί, καταλύτη, αυξημένη συμπίεση στον κινητήρα, νέα όργανα κ.λπ.

Η παραδοσιακή, πια, Evolution διακόπηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2020, ενώ το 2021 η Harley παρουσίασε τη νέα Sportster S πάνω στο Revolution Max σύνολο, το οποίο θεωρήθηκε ένα σαφές τεχνολογικό άλμα. Ήταν άλλωστε η πρώτη Sportster που είχε έναν πραγματικά καινούργιο κινητήρα (από αυτόν του 1986) και η πρώτη που δεν είχε καμία απολύτως σχέση με τη σειρά K.

 

Harley Davidson Sportster 1986

Sportster 1986

Harley Davidson Sportster – Κύριες Εκδόσεις: 883, 1200, XR1200, Sportster S

Η Sportster κυκλοφόρησε σε αρκετές εκδόσεις μέσα στα χρόνια, καθεμία με το δικό της χαρακτήρα:

Sportster 883

Η πιο προσιτή έκδοση, με τον κλασικό αερόψυκτο Evolution 883cc κινητήρα. Αγαπήθηκε γιατί ήταν “η Harley για όλους”, ελαφριά, ευέλικτη και ιδανική για customizing.

Sportster 1200

Με μεγαλύτερη χωρητικότητα και περισσότερη ροπή, η 1200 έδωσε στη Sportster πιο “σοβαρή” προσωπικότητα. Θεωρείται η χρυσή τομή για όσους ήθελαν κλασική Harley με ακόμα περισσότερο γκάζι.

XR1200

Ένα μοντέλο που ξέφυγε από την κλασική φιλοσοφία. Με έμπνευση από τα XR750 flat-track αγωνιστικά, είχε πιο sport ρυθμίσεις και πιο επιθετική εμφάνιση. Σπάνιο σήμερα, αλλά ιδιαίτερα αγαπητό στους συλλέκτες.

Sportster S (2021–σήμερα)

Η νέα εποχή. Με τον υγρόψυκτο Revolution Max 1250T κινητήρα και προηγμένα ηλεκτρονικά, η Sportster S δεν έχει καμία σχέση με την παλιά “Evo”. Είναι πιο δυνατή, πιο high-tech, αλλά και πιο… διχαστική: άλλοι τη βλέπουν σαν συνέχεια του θρύλου, άλλοι σαν κάτι εντελώς διαφορετικό.

Harley Davidson Sportster XR

Harley Davidson Sportster XR

Τι να Προσέξεις σε Μεταχειρισμένη Sportster

Όπως κάθε αγορά μεταχειρισμένου οχήματος, έτσι και η αγορά μεταχειρισμένης Harley Davidson Sportster θέλει προσοχή.

Ακολουθούν μερικά βασικά checkpoints που κάθε αναβάτης που θέλει να βρει μία σωστή Sportster πρέπει να προσέξει:

  • Ιστορικό συντήρησης: Ζήτησε βιβλίο service ή αποδείξεις. Οι Harley θέλουν σωστή συντήρηση κυρίως όσον αφορά τα λάδια και τις ρυθμίσεις.
  • Ηλεκτρικά: Τα παλιότερα μοντέλα μπορεί να έχουν θεματάκια με καλωδιώσεις. Έλεγξε μπαταρία, φώτα, φλας.
  • Μετατροπές: Οι περισσότερες Sportster έχουν «πειραχτεί» (εξάτμιση, φίλτρο, carb jets ή ECU flash). Σιγουρέψου ότι έχουν γίνει σωστά.
  • Σασί & φρένα: Έλεγξε για σκουριές, φθορά δίσκων/τακακιών και διαρροές στα καλάμια.

Συμβουλή: Πάρε μαζί έναν έμπειρο μηχανικό ή κάποιον που ξέρει από Harley. Ιδανικά φέρε τη μοτοσυκλέτα στην Two Wheel Brothers για να κάνουμε έναν τεχνικό έλεγχο. Μπορεί να σου γλιτώσει πολλά χρήματα.

Harley Davidson Sportster 2007

Harley Davidson Sportster 2007

Harley Davidson Sportster / Συντήρηση: Τι να Γνωρίζεις

Η Sportster είναι απλή και σχετικά εύκολη στη συντήρηση, αρκεί να γίνονται οι βασικές εργασίες:

  1. Αλλαγή λαδιών & φίλτρου: κάθε ~5.000 χλμ.
  2. Ρύθμιση βαλβίδων (ειδικά στα παλιά Ironhead η ρύθμιση είναι σημαντική για σωστή λειτουργία).
  3. Έλεγχος ιμάντα μετάδοσης: πιο ανθεκτικός από αλυσίδα, αλλά θέλει οπτικό έλεγχο για τυχόν φθορές.
  4. Μπαταρία: Αν δεν καβαλάς συχνά την αγαπημένη σου Sportster (αλήθεια, γιατί να το κάνεις αυτό;), ένας φορτιστής συντήρησης (“trickle charger”) είναι must και μπορεί να σώσει την μπαταρία σου.
Harley Davidson Sportster 2022

Harley Davidson Sportster 2022

Harley Davison Sportster / Συχνά Θέματα και Πώς να τα Προλάβεις

Η Sportster είναι αξιόπιστη, αλλά έχει τα κλασικά “χαρακτηριστικά” της που καλό είναι να τα γνωρίζεις ώστε να μην σε… τρομάξουν:

Τρέμουλο στο ρελαντί: φυσιολογικό λόγω του V-Twin, ειδικά στα Evo. (Αν ΔΕΝ θέλεις ήχο, κραδασμούς και απόλαυση, πάρε… ηλεκτρικό)!

Λάδια: μπορεί αν υπάρξουν μικρές διαρροές γύρω από φλάντζες, αλλά μόνο στα παλιότερα μοντέλα.

Κατανάλωση βενζίνης: οι Sportster δεν είναι φτιαγμένες με γνώμονα την οικονομία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να «τελειώνουν τα… αποθέματα της Σαουδικής Αραβίας» σε μία βόλτα. Για παράδειγμα οι καταναλώσεις μπορούν να κυμαίνονται περίπου από τα 5,5 l/100 km και να φτάνουν μέχρι αρκετά μεγαλύτερες καταναλώσεις για μοντέλα που έχουν υποστεί σημαντικές μετατροπές.

Θερμοκρασία: ειδικά στα καλοκαίρια στην Ελλάδα, οι αερόψυκτες μπορεί να “ζεσταθούν” στην κίνηση της πόλης.
Λύση; Συχνές στάσεις ή aftermarket ψυγείο λαδιού (ή ακόμα καλύτερα κάνε ένα υπέροχο ride εκτός πόλης)!

Harley Davidson Sportster 48

Harley Davidson Sportster 48

Harley Davidson Sportster / Βελτιώσεις και Customizing

Η Sportster είναι ίσως η πιο αγαπημένη Harley για customizing. Αν γίνει σωστά μπορεί να αλλάξει ολοκληρωτικά την εμπειρία οδήγησης μίας Sportster.

Μερικές κλασικές αναβαθμίσεις είναι οι εξής:

  • Stage 1 (εξάτμιση – φίλτρο – re-map): δίνει ανάσα στον κινητήρα και βελτιώνει την απόκριση. Μία εξαιρετική περίπτωση για αυτούς που θέλουν το «κάτι παραπάνω» χωρίς να χρειαστεί να ξοδέψουν πολλά.
  • Stage 2–3 (εκκεντροφόροι, κιτ αύξησης κυβισμού): ανεβάζουν δύναμη αλλά, ανάλογα με τις τελικές επιλογές, διαμορφώνεται και το τελικό κόστος.
  • Αναρτήσεις: Κάποιοι αναβάτες θεωρούν ότι οι «μαμά» είναι συχνά “σκληρές”. Αν αισθανθείς την ανάγκη, τότε υπάρχουν aftermarket λύσεις που αλλάζουν τελείως τη συμπεριφορά.
  • Φρένα: δίσκοι/δαγκάνες υψηλής ποιότητας για περισσότερη ασφάλεια. Τα φρένα της Harley Davidson Sportster είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικά. Αν τώρα φτάσεις σε Stage 3 και το… «τερματίσεις», τότε μία αναβάθμιση και στα φρένα, δεν θα ήταν κακή ιδέα.
  • Custom looks: από bobber μέχρι café racer, η Sportster «σηκώνει» σχεδόν κάθε στυλ. Όλοι έχουμε δει μετατροπές που μας έχουν αφήσει με το στόμα ανοικτό. Άλλωστε αν δεν «σήκωνε» μετατροπές, τι Harley θα ήταν;;;
Harley Davidson Sportster S 2025

Harley Davidson Sportster S 2025

Η News Harley Davidson Sportster S / Εποχή Revolution Max

Το 2021, όπως προαναφέραμε, η Harley παρουσίασε τη Sportster S με τον υγρόψυκτο Revolution Max 1250T.

Είναι πιο κοντά σε sport naked παρά στην “παλιά καλή Sportster”. Για κάποιους είναι το μέλλον, για άλλους είναι απλά μια Harley με το όνομα Sportster, ενώ υπάρχουν και κάποιοι που δεν την θεωρούν καν Sportster (ή ακόμα και… Harley)!

Σε κάθε περίπτωση, όμως, η αλλαγή είναι πρόοδος και αυτό που θα γίνει είναι να την απολαύσουν οι νεότεροι και να αποφασίσουν να την… αποδεχτούν οι πιο «παραδοσιακοί».

Harley Davidson Sportster 72

Harley Davidson Sportster 72

Harley Davidson Sportster / Ο Αιώνιος Θρύλος

Όπως και να έχει, η Harley Davidson Sportster είναι θρύλος και παραμένει μια Harley που όλοι μπορούν να αγαπήσουν.

Είτε είναι stock, είτε έχει μετατραπεί σε μία υπέροχη bobber είτε μιλάμε για το νέο Revolution Max, πάντα θα έχει εκείνη τη «σπίθα» του “pure Harley DNA” που δεν ξεχνιέται.

Για τους πιο…«παραδοσιακούς», είναι πιθανότατα το Evo 883/1200 που τους έμαθε τι σημαίνει Harley.

Για τους νεότερους, ίσως να είναι η Sportster S που δείχνει προς το μέλλον.

Harley Davidson Sportster

Τελικά η Sportster, από το 1957 μέχρι σήμερα, είναι σαν την… Παγωμένη Μπύρα!

Αρέσει σε όλους και αλλάζει μόνο ο τύπος (και της μπύρας και της… Sportster)!!!